Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



måndag 21 mars 2011

Folkbibliotekens framtid? Del 4

Vi börjar veckan med debattinlägg. I vår genomgång av "Folkbibliotekens framtid?" är det nu dags för Sigrid Combüchen. Så här formulerade hon sig bl.a. när hon blev intervjuad:

"Att tillhandahålla en rejäl boksamling är bibliotekets grundläggande och bestående funktion." (s. 20f)

"Jag har varit kulturpolitiker och jag är inte alls säker på att kulturen är betjänt av politiker. Politikerna underkastar sig i hög grad den högre politiken där rörstorlekar, byggnationer och nya arenor alltid är viktigare, och där den övergripande åsikten för det mesta är att det är så billigt med kultur så vi kan satsa lite på den, eftersom vi får så mycket för pengarna. Det gör mig lika förbannad varje gång jag hör det." (s. 22)

"Detta eviga fibblande med elektronik (...) hela den här nervösa, monomana verksamheten med connections är gräslig. Jag tycker att contemplation är en väsentlig del av kulturen. Om den inte existerar, och om ingen sätter sig ner och lyssnar och tänker, då kan vi lägga ner biblioteken. Jag är inte så mycket för det här evinnerliga umgängandet." (s. 23)

"Man ska inte skriva folk på näsan med vitriol vad de ska och måste.
Det är också en myt att överklassen och medelklassen är så kulturell. Det är den inte alls. De är ofta mer intresserade av sina hus, av inredning och liknande, men av kultur är de inte så mycket mer intresserade än någon annan. (...) Varje gång en politiker börjar prata om bibliotek så säger de att vi måste satsa mer på barn och ungdom. Jag tycker att man borde satsa på 25-55-åringarna, för det är de som inte utnyttjar kulturen, de är så upptagna med sina livspussel och sin karriär att de håller på att bli illitterata." (s. 24)

Ord och inga visor... Fortsättning följer i morgon! / TO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar