Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



tisdag 15 mars 2011

Folkbibliotekens framtid? Del 1

Här startar en ny serie. Det är helt och hållet min egen idé. Jag har inte deltagit i något samråd, jag har inte bett om lov, jag bara gör det ändå. Här och nu börjar vi en serie med citat ur boken "Folkbibliotekens framtid?" (BTJ Förlag, 2010; redaktör: Roland Eliasson). I boken har olika kulturpersonligheter intervjuats just om folkbibliotekens framtid. Målsättningen med detta lilla bloggprojekt är helt enkelt att väcka nyfikenhet kring denna - faktiskt! - livsviktiga fråga.

Först ut här är Björn Ranelid. På intervjuarens frågor svarade han bl.a. följande.

"Ja, jag påstår att biblioteken är demokratens skattkammare och despotens och furstens skräckkabinett. Och i biblioteken är tiggaren och uteliggaren jämlik med statsministern och presidenten. (...)
Jag har haft en enorm glädje av biblioteken, och de spelar inte en mindre roll i dag. (...)
det kommer inte att uppfinnas något som slår ut boken. Det är jag nästan tvärsäker på. Detsamma gäller för radion. (...)
själva kärnverksamheten, att låna ut böcker, att kunna sitta där i en läsesal, tror jag inte kommer att förändras. Människor vill ha lugn och ro. (...)
är biblioteket det bästa stället du kan värma dig på. De får kalla det vad de vill, men du går in och värmer dig på biblioteket, då ska du få lov att gå in där även om du tuggar snus och har hål i kläderna." (s. 111 ff) / TO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar