Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



fredag 24 september 2010

Fredagstipset!

I min bok - som det heter - var hon en av världens största sångerskor. Hon var dessutom en lysande pianist. När man skriver jazzens och bluesens - och musikens - historia kan man inte gå förbi henne. För den här bloggposten valde jag denna dubbel-CD - som vi förstås har på biblioteket:


Nina Simone sjöng som ingen annan. Hennes röst var unik och mycket sensibel. Hon gav uttrycket "medkännande" ett klart konkret exempel.

Ofta ser man nedlåtande och snobbigt föraktfullt på Wikipedia, men jag tycker att man där i alla fall har fångat "pudelns kärna" när det gäller Nina Simone.

Ingenting vore kanske mera förutsägbart än att jag nu skulle välja "My baby just cares for me" som en favorit. Men vi vill inte vara förutsägbara i den här bloggen. Därför väljer jag i stället "Just like a woman" och "Nobody knows you when you're down and out". / TO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar