Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



fredag 4 juni 2010

Fredagstipset!

Det var ett gigantiskt projekt - "Svensk jazzhistoria". Tio volymer fullspäckade med god svensk jazz - alla försedda med gedigna booklets. Här skulle jag kunna bli riktigt långrandig, men jag skonar er. Låt mig bara konstatera, att svensk jazz har hållit - och håller - väldigt god kvalitet. Det är därför inte ägnat att förvåna, att flera stora utländska jazzmusiker har "lirat" tillsammans med svenska, internationellt sett mindre kända, jazzmusiker.

Det är nästan omöjligt att välja bara ett klipp, men jag måste försöka. Detta blir mitt val - Stan Getz spelar "Ack Värmeland du sköna" ("Dear old Stockholm") tillsammans med Bengt Hallberg (piano), Gunnar Johnson (bas) och Jack Norén (trummor). Inspelningen gjordes den 23 mars 1951. Biten är nr 8 på CD nr 3 i Svensk jazzhistoria, vol. 6. Det här är nog den svenska folkmelodi som har fascinerat flest utländska jazzmusiker. Stan Getz var nämligen inte den ende.


Finns dessa makalösa album inne på biblioteket? Det kan man ta reda på här. / TO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar