Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



onsdag 23 juni 2010

En av flera finesser i OPAC

Nu tänkte jag tipsa om en liten finess med OPAC. Måhända är detta gammal skåpmat för en del, men jag tror att det är en nyhet för många andra. Jag tar det steg för steg.

När man har gått in på Kalmars OPAC ser det först ut så här - men jag har lagt till en markering. Det är nog inte alla som vet vad som händer om man klickar på "Dina uppgifter / Omlån" - här innanför en röd ellips (Som i tidigare bloggposter gäller även här att bilden blir större om man klickar på den):


Vi klickar och ser vad som händer. Nästa bild som dyker upp blir denna - där jag har markerat med en röd rektangel:


Vad händer om vi väljer "Nyhetsservice"? Då kommer denna bild fram - plus mina röda rektanglar:


Jag loggar in. Antag nu, att jag vill bli meddelad om nyinkomna DVD-filmer på "bibblan". Finns en sådan tjänst? Ja. Se här:


Det finns mycket att upptäcka i OPAC som visar sig några klick bort... / TO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar