Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



tisdag 5 maj 2009

Var det nån mer än jag som fnissade sig igenom Låt den rätte komma in?

För det var faktiskt så: jag småfnissade mig igenom filmversionen av Ajvide Lindqvists bok Låt den rätte komma in. Mina medbiotittare blängde ganska rejält på mig efter ett tag. I alla fall de som läst boken.
Det hade ju inte jag gjort – stort misstag av mig. Denna film kräver nästan att man läst boken innan, tycker jag, man missar ganska väsentliga delar annars. Eftersom jag inte vill sätta upp den stora SPOILERVARNING-skylten går jag inte in på detaljer.
MEN ni som sett filmen och inte tyckte den var (mer än) ok, läs boken! Jag gjorde det i efterhand och den är ruggigt bra. Finns att låna på närmsta bibliotek, så klart. Och nu är DVD:n inköpt till Kalmars bibliotek också, såg jag. Jag ska definitivt ge den en chans till.

/Flickan som lekte med bloggen

1 kommentar:

  1. Min tonårsdotter tyckte filmen var helkass. Hon hade läst boken innan och upptäckte ganska snabbt att filmen inte följde boken så noga. Det var t.ex. många viktiga poänger i boken som helt försvann vid omvandlingen till film. Märkligt att författaren själv skrev ett så konstigt manus.

    SvaraRadera