Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



onsdag 27 maj 2009

Pastorn har ordet

Så älskade jag jobbet att jag offrade en del av min lediga kväll till att blogga för jobbet. Det går alltså inte åt några skattepengar till detta...

Det finns anledning att påminna om att denna blogg får tas med en stor nypa salt. Vi har försökt förklara oss i profilen här ute till höger, men det räcker tydligen inte. Om läsaren är ute efter seriös och saklig information utan humor, så kan läsaren finna det på andra platser. Här försöker vi ge information på ett annat sätt. Vi försöker samtidigt hålla bloggen biblioteksrelaterad - utan att sväva ut på sidospår alltför mycket.

Humor skall man inte skämta om, har det sagts. Man kan också hävda, att allvar skall man inte ta alltför allvarligt. Det är min - tro det eller ej - bestämda åsikt att de bästa arbetsinsatserna görs med "växelbruk". Om man är allvarlig 100 % av arbetstiden, så gör man inte ett lika bra jobb som den person som gör vissa "skojiga" avbrott i allvaret. Det finns vetenskapliga belägg för denna min åsikt. Emellertid behöver det kanske inte diskuteras närmare här och nu - eftersom detta inte skrivs på arbetstid.

Och slutligen: om man är på jakt efter böcker på biblioteket som inte bidrar till "trams och flams", så finns det en hel del att välja mellan. Man kan med fördel välja Bibeln. (Jo då, den finns på biblioteket!) Vill man sedan ha det extra allvarligt, så kan man däri välja t.ex. Jeremia och Klagovisorna. / Pastor Jaanzohn

6 kommentarer:

  1. Helt rätt! Humor hör hemma på jobbet om man skall orka med. Här blandas ju dessutom humor med information. Bry er inte om Jante Dysterkvist. Det är en tragisk person som inte kan skratta.

    SvaraRadera
  2. Ja, det där med arbetstid..jag håller med pastor J.humor är en viktig del av arbetet inte minst för oss som jobbar i biblioteksvärlden. Mycket av utveckling och framtidarbete kommer ur att kunna driva med oss själva och andra. Det är nog lätt att förstå för en normalbegåvad att ni faktiskt kör på och har kul. Har vi kul så bemöter vi våra "kunder" på ett bättre sätt..och då...har vi vunnit mycket.
    Oj..nu blev jag lite allvarlig och seriös..men så är det. Så kör på, jag läser er blogg och mår faktiskt lite bättre varje gång jag fått ett gott skratt.
    Och då blir en bättre bibliotekarie,,så det så. KOllegan på andra sida. sundet (som bloggar på arbetstid)

    SvaraRadera
  3. Jag instämmer verkligen i uttrycket "Ett gott skratt förlänger livet" och jag gillar själva att använda mig av humoristiska knorrar för att få fram en poäng.

    Som jag ser det, är humor förknippat med intelligens. Hur skall man annars kunna uppfatta nyanserna och det roliga i situationen eller kunna driva med sig själv? Dessutom tyder drift med sig själv på en ödmjukhet och självkännedom.

    Att göra som ni gör och använda er av diverse karaktärer som ni fyller med olika egenskaper, är briljant, kreativt och intelligent så det förslår. :)Undertecknad har själv ryckts med i detta och kommenterat under ett alias. ;)(Dock utan att ha några anspråk på att nå upp till er höga nivå.)

    Varför ni skulle behöva använda fritiden till att blogga, så länge kärnan är seriös biblioteksrelaterad information är för mig en gåta. "Keep up the good work"!

    Vänliga hälsningar,

    Nisse

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat, pastorn. Nu har du fått i gång något här. Men jag måste som grinig gammal gubbe blanda mig i. Detta med att blogga för jobbet utanför arbetstid är av ren självbevarelsedrift. Vi får aldrig glömma att vi hela tiden har kritiska ögon på oss. Det finns alltid någon därute som skadeglatt skulle njuta av att skjuta den här bloggen i sank. Vi har våra fiender. Vi skall inte ge dem öppet mål. Argumentet om bortslösade skattepengar skall vi därför inte bjuda dem på. / Waldorf II (som flexar ut och flexar in igen)

    SvaraRadera
  5. Det var ju otroligt vad ni gick igång på "sura gubben" om som ni mycket riktigt påpekar så kan den som skriver inläggen stå för något annat än det som uttrycks..det enda som kan sänka er blogg är att ingen skulle i ntressera sig för vad ni skriver och så är det ju inte !! eller hur. Man måste nog tåla en del om man vill flaxa i cyberrymden. Världen är full av "sura gubbar och gummor" det får vi leva med och dom kan ju hetta upp tillvaron en del..Anonym från Bergkvara

    SvaraRadera
  6. Vi tål en hel del... / Thomas Olofsson

    SvaraRadera