Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



fredag 29 maj 2009

Ett förtydligande - förhoppningsvis

Det var väldigt vad ironi och pseudonymer kan ställa till med. Det känns nödvändigt att förklara en del.

Användandet av pseudonymer skall ses som ett ironiskt grepp. När vi använder pseudonymer i denna blogg betyder det att den verklige personen bakom en bloggpost kan tycka något helt annat än vad pseudonymen ger uttryck för. Om det nu retar och irriterar en del att inte veta vem som gömmer sig bakom en pseudonym, så kan jag avslöja att jag mestadels använder pseudonymerna Waldorf II och Pastor Jaanzohn. En gång har jag t.o.m. låtsats vara Bettan.

Det är i samma andetag tydligen viktigt att påpeka det enkla faktum att jag i verkligheten kan tycka tvärtom. Så: när exempelvis Waldorf II anser att en speciell film är usel, så kan jag i verkligheten tycka att samma film är ett mästerverk. När jag använder en pseudonym träder jag likt en skådespelare in i en roll. Det är inte svårare än så.

Det viktiga här är inte att veta exakt vad varje enskild bloggskribent egentligen tycker. Det viktiga med denna blogg, som jag ser det, är att ventilera olika tankar, idéer, åsikter om bibliotek - samtidigt som vi, på ett förhoppningsvis roligt sätt, ger någon nyttig biblioteksrelaterad information.

Vidare är det så, att denna blogg inte bygger på konsensus. Det är långt ifrån säkert - det är snarare osannolikt - att hela personalen ställer sig bakom alla här publicerade bloggposter. Det är fritt fram för vem som helst att ha synpunkter på bloggposter och annat genom att kommentera här. / Thomas Olofsson

2 kommentarer:

  1. Sjyst att ni bytte namn - jag gillar det seriösa stuket! Och seriöst, kom igen, så önskar jag svar på ett gäng frågor: Vilken nu levande svensk författare vill Bettan hångla upp? Vad läser Småbarnsmamman mellan bajsblöjorna? Vilken dikt får den hårde Waldorf II att gråta? Och hur gammal är Olgas kofta?
    /Blodboken

    SvaraRadera
  2. Du får inga svar på de frågorna, eftersom jag har spärrat in de där figurerna. Jag kan inte tåla trams. Om jag hade fått bestämma, så skulle vi förbjuda allting som är påhittat. Skönlitteratur, spelfilmer, musik - allting som inte är på riktigt borde förbjudas. Räfst och rättarting! / Karl von Ordning och Reda

    SvaraRadera