Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



fredag 12 augusti 2011

Fredagstipset!

F. Scott Fitzgerald: Den store Gatsby

Ibland händer det att jag lånar en bok för att jag vet att jag borde läsa den, inte för att jag faktiskt vill läsa den. Jag brukar tänka att om jag har den liggande hemma så kanske lusten faller på så att säga. Och ibland händer det att jag köper en bok bara för att jag tycker att omslaget är riktigt snyggt.

Den store Gatsby har jag både lånat och köpt av ovannämnda skäl (inte samtidigt förstås...) och en regnig förmiddag mitt under semestern plockade jag fram det köpta aldrig öppnade exemplaret. Jag läste den som jag brukar nuförtiden - rakt igenom utan att analysera allt för mycket. Jag vill ha underhållning och spänning och kanske lite romantik. Och det fick jag.

Gatsby är mannen kring vilket allt snurrar. Det är mitten av 1920-talet på den amerikanska östkusten med all dess glitter, glädje och aningslöshet. Det är sportbilar och champagne. Gatsby håller glittriga fester i sin stora strandvilla. Han omgärdas av rykten och mystik. Ingen vet riktigt vem han är.

Till den inte fullt så luxuösa villan brevid flyttar den unge Nick Carravay. Han blir så småningom inbjuden till en av Gatsbys fester och genom hans ögon får vi uppleva inte bara lättsamt partyliv utan också ett tragiskt triangeldrama. Det glamorösa livet är lika skört som de tunna kristallglasen.

Den store Gatsby brukar sägas vara en av de stora amerikanska romanerna. Det går absolut att göra som jag gjorde - nöjesläsa den, men riktigt givande blir det nog när man börjar analysera den. Vad betyder egentligen reklamskylten som reser sig över området? Vad betyder färgerna som ständigt återkommer i texten? Handlar boken egentligen om något helt annat än jag tror?

/Anna B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar