Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



fredag 14 oktober 2011

Fredagstipset!

Kan en kurortsroman som utspelar sig i 1890-talets Sverige kännas angelägen idag? Javisst, inte minst eftersom det är en väldigt bra berättelse. Fast jag måste erkänna att jag är en smula partisk eftersom jag i sommar har "förläst" mig på skildringar av överklass i historiska miljöer, eller vad sägs om Mrs Stones romerska vår (1951) av Tennessee Williams och de kanske lite mindre kända romanerna av Eduard von Keyserling, främst Vågor (1921). Med de romanerna (som jag tyckte mycket om) i bagaget blev jag glad över att upptäcka Anneli Jordahls nya bok Augustenbad en sommar - en liknande bok fast i svensk miljö.

Utöver att vara en fantastisk berättelse om en alkoholiserad man som reser till Augustenbad (som har funnits i verklighteten) för att kurera sig så är Augustenbad en sommar angelägen eftersom den beskriver mötet mellan olika klasser. En kurort var nämligen en ganska unik plats i dåtidens Sverige, där möttes herrskap och tjänstefolk på ett sätt som aldrig annars inträffade. Men tidens sociala omvälvningar var på gång och man kan nästan likna en kurort vid ett samhälle i miniatyr. Det blir spännande och mycket intressant och det är lätt att dra paralleller till nutid. Finns det platser i dagens samhälle där människor med olika ursprung och erfarenheter träffas? Hur ser klassamhället ut idag? Angelägna frågor som en historisk roman får mig att fundera över. / Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar