Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



fredag 7 oktober 2011

Fredagstipset!

Tana French: Till skogs


´

Tolvårige Adam och hans två kompisar leker i skogen precis som de brukar. När de inte kommer hem till middagen kontaktar föräldrarna polisen och skogen söks igenom. Den ende som hittas är Adam. Paralyserad och blodig står han tryckt mot ett träd. Han minns ingenting av det som hänt.

Tjugo år senare försvinner en flicka från samma by. Hon hittas så småningom död, liggande på ett offeraltare på ett arkeologiskt utgrävningsområde vid det som är kvar av skogen.

Adam Ryan har nu bytt namn och är kriminalassistent. Ingen vet om hans förflutna utom kollegan Cassie. Naturligtvis får de hand om fallet med den mördade flickan och Adam eller Rob som han numera heter ställs inför flera svåra beslut. Inte blir det bättre av att det verkar som om fallen är sammankopplade.

Det här är definitivt den bästa deckaren jag läst på flera år! Jag älskade tonen i boken. Svärta och humorn. Jag älskade personskildringarna och dialogerna. Jag älskade storyn som aldrig blir förutsägbar. Jag avundas er som ännu inte läst den.

/Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar