Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



onsdag 13 juli 2011

Veckans kluring

Den här veckan presenterar jag utdrag ur tre kända romaner. Vad heter de och vad har de gemensamt?

Text 1:
"Först på kvällen lever man upp en smula. Jag tog en aftonpromenad nyss, som jag gör nästan var dag efter mina sjukbesök, och de äro icke många nu på sommaren. Det kommer en sval, jämn luftström från öster, töcknet lyfter, seglar långsmat bort och blir en lång slöja av rött stoft bort i väster. Inget skrammel av arbetsåkdon mera, bara en droska då och då, och spårvagnen som ringer. Jag går gatan ner i sakta mak, träffar emellanåt en bekant och står och pratar en stund i ett gathörn."

Text 2:
"Idag var det sista sommarlovsdagen och därför jag hjälpte pappa i affären. Först vi fyllde skyltfönstret och klistrade reaprislappar och sen vi plockade nya varor. På lagret var det fullaste kaos med dammhögar och spindelväv på hörnen. Jag hjälpte rensa och hittade en påse med gamla Turtlestermosar och kartonger med pincetter och nagelklippare. Också jag hittade en massa bucklade tomteblossaskar och längre in en gammal brandbil jag vann i skollotteri, det var länge sen (kanske mellanstadium)."


Text 3:
"Pojken gled ner på slänten mot åkern och plockade fram en brödbit ur fickan. Tuggade sakta medan han funderade. Tidigare hade han haft en känsla av att staden skulle välkomna honom, alla svårigheter vika undan när han väl kom fram. Nu började han tvivla, känna en svag oro över att ha lämnat det välbekanta och säkra. Det som nyss varit outhärdligt kunde han nästan sakna nu."

Rätt svar kommer i en kommentar imorgon. /Linda

2 kommentarer:

  1. Rätt svar:

    Text 1: Doktor Glas av Hjalmar Söderberg
    Text 2: Ett öga rött av Jonas Hassen Khemiri
    Text 3: Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström

    Alla romanerna utspelar sig i Stockholm och vid handlingens början är det sommar.

    SvaraRadera
  2. 2an är ett göra rött. Dem andra är jag inte säker på men man kan ju se kommentaren ovan :P

    SvaraRadera