Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



fredag 15 juli 2011

Fredagstipset!

För några dagar sedan när jag slog på Tv:n kom jag in mitt i en svensk kortfilm. Genast kände jag igen mig. Det var något bekant, något jag hade sett förut. En stund senare kom jag på att jag hade läst boken. Det var huvudpersonen med hans ängslighet och känsla av otillräcklighet i sitt förhållande till sin flickvän som skapade det snabba igenkännandet. Hans planlösa vandring i Stockholm var en annan.


Regissören Gustaf Skarsgård har verkligen gjort ett bra jobb i att överföra "Människor helt utan betydelse" av Johan Kling till kortfilm. Hans föreställning om huvudpersonen Magnus är nästan kusligt exakt min egen. Det är inte ofta det händer när böcker överförs till film, ofta störs man ju av en detalj som inte stämmer överens med den egna föreställningen av karaktärerna eller miljön. Men till och med utseendet är likt min bild av huvudpersonen.


Dessutom är "Männsikor helt utan betydelse" också en väldigt bra bok. På ett trovärdigt sätt lyckas Johan Kling berätta om den moderna "manin" efter framgång och av att "vara någon" när allt vi egentligen vill är att bli älskade.


Kortfilmen ser du på SVT Play och boken lånar du hos oss. / Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar