Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



fredag 11 februari 2011

Fredagstipset!

Här tänkte jag ge det ultimata fredagstipset. Ett tips som innefattar både film, musik och litteratur på en och samma gång. Men så kom jag på att det tipset har jag egentligen redan gett när jag tipsade om detta. Den filmen innehåller nämligen ett bra soundtrack och är baserad på en bra bok. Så - vad gör man? Man får leta vidare. Den här trailern är hämtad ur en film som visserligen inte är baserad på en bok men som s.a.s. krattade banan för ett visst band:



Filmen innehöll onekligen bra musik - som finns på denna den tredje LP:n från de fyra (Klicka på omslaget):



Det finns självklart listor på sådana här saker. Här är en och här är en annan. Jag håller med om "Pulp fiction" - den måste ha en plats i täten - och jag kan tillägga "Easy rider", "West side story", "Mamma Mia!" och "Love actually". Om vi återgår till detta med bra filmer som har bra soundtrack och dessutom är baserade på böcker, så kommer jag först att tänka på "Doctor Zhivago", "Goldfinger" och "Sound of music".

Men det här med listor kan ju bli lite oavsiktligt komiskt. Jämför t.ex. den här listan med den här listan. Lägg märke till att bl.a. Lars von Triers namn figurerar på båda listorna. Vad säger det om kritikers tillförlitlighet? Tja, det säger väl i alla fall att kritik inte är en exakt vetenskap. / TO

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar