Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



onsdag 17 juni 2009

Flickan som lekte...

“Har ni nått liknande Stieg Larsson?”

Frågan ovan ställdes av en låntagare och jag blev alldeles ställd.
En bibliotekarie hade klarat detta galant, hade i tre smarta icke för personliga frågor fastställt exakt vad den lässugne ville ha och snabbt som vinden skrapat ihop fem böcker mycket lika Stieg Larssons. För mig gick det inte lika smidigt.

Emellertid lyckades jag påminna mig om att på baksidestexten av Mons Kallentofts senaste står det på ett ungefär “glöm Stieg Larsson, Kallentoft är så mycket bättre”. Så det blev tips ett.
Och i Svensk Bokhandel hade jag läst att den kommande upphaussade boken Hypnotisören av pseudonymen Lars Kepler jämförs, mer subtilt, med herr Larsson. Så det blev tips numero två (ett tips med fördröjning eftersom boken inte kommer ut förrän i höst). Sen slängde jag med lite Maria Lang också eftersom Män som hatar kvinnor påminner lite om hennes böcker. Tips nummer tre.

Sen tog det stopp. Så nu slänger jag ut frågan:
Finns det nått liknande Stieg Larsson?

/Anna B aka Flickan som lekte med bloggen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar