Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



måndag 8 juni 2009

En genomträngande kraft

Den här är också vacker:
Det finns tydligen en skönlitterär bok, av Antti Jalava, som heter "Asfaltblomman". Finns det någon därute som har läst den? Skriv en kommentar, tack, i så fall!

Man kan undra var denna blomma hämtar sin kraft ifrån. Vad får den att tränga sig upp genom denna hårda massa? Jag tror jag vet vad den kraften är. / Pastor Jaanzohn

3 kommentarer:

  1. Snälla pastorn, vad är det för kraft ? Kan det vara universums oändliga kärlek till alla dom som inte riktigt förstår, där innerligheten inte riktigt fått fäste. Kan det vara den genomlysande, värmekännande, hungrande längtan efter daglighetens förödande sinnlighet. Eller är det bara att blommar är lite sugen på love. Vad tror du? undrar en maskros om undrar. Bo Person.

    SvaraRadera
  2. Jepp, den boken har jag läst. En fantastisk bok som förändrade mitt liv på många sätt. För er som läst Asfaltblomman och gillade den kan jag även rekommendera Hannu Ylitalos böcker (speciellt trilogin: 1. Finnjävel. 2.Svenskarnas land. 3. Hemma bäst). Även Antti Jalavas andra böcker "Känslan" och "Sprickan" är läsvärda.

    SvaraRadera
  3. Tack för boktips! Och visst är det så att vissa böcker kan förändra ens liv! / Thomas

    SvaraRadera