Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



torsdag 19 maj 2011

Paul Auster: Månpalatset

I kväll gästar Paul Auster Babel, och det kommer jag definitivt inte missa.

På 90-talet var Paul Auster min absoluta favoritförfattare. Till den grad att jag möblerade mitt studentrum på samma sätt som huvudpersonen i Månpalatset. Det låter förstås inte riktigt klokt, men så var det. På sätt och vis var den min Räddaren i nöden, en bok som förändrade mitt sätt att se på världen.



Huvudpersonen är den unge Marco Stanley Fogg. 1965 flyttar han till New York i tanken att studera vid Columbia University. I början går allt bra, men det är såklart ingen slump att Auster har gett honom det namnet.

"Det var den sommaren då människan satte sin fot på månen första gången. Jag var mycket ung på den tiden, men trodde inte att det någonsin skulle komma en framtid. Jag ville leva farligt, pressa mig själv så långt jag kunde och sedan se vad som hände med mig när jag kom dit".

Så börjar den osannolika berättelsen som är full av intressanta karaktärer och slumpmässiga möten.

/Anna B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar