Välkommen till Kalmar stadsbiblioteks blogg!

Här kan du bl.a. läsa om aktuella händelser på våra bibliotek, få tips på nya böcker, nya filmer och ny musik. Se även Kalmar stadsbiblioteks blogg för unga och Bokkvasten! Och här kan du söka i vår katalog!



måndag 5 december 2011

Veckans formulering

"En höstmorgon när vinden hade blåst bort alla löv från träden under natten och nu försökte blåsa bort grenarna också, satt Puh och Nasse på Tänke-Platsen och funderade.
- Jag tycker, sa Puh, jag tycker att vi går till Puhs Hörna och hälsar på I-or, för kanske hans hus har blåst omkull, och kanske han bleve glad om vi byggde upp den igen.
- Jag tycker, sa Nasse, jag tycker, att vi går till Christoffer Robin. Fast han är inte hemma så det går inte.
- Låt oss gå och hälsa på allihop, sa Puh. För när man har gått miltals i blåsten och plötsligt går in i nåns hus, och han säger: "Hallå, Puh, du kom precis lagom för en munsbit av något slag", och man får det, då är det vad jag kallar en trevlig dag.
Nasse tyckte att de borde ha någon Anledning att gå och hälsa på allihop, något i stil med Jakten efter Liten eller Organiserandet av en Expotition, om Puh kunde komma på något liknande.
- Vi ska gå därför att det är Torsdag, sa han, och vi kan önska dem alla en Glad Torsdag. Kom nu, Nasse."
(Ur A. A. Milnes Nalle Puhs Hörna)

Så enkelt livet kan vara! / Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar